گروه مشاوران پویشگران فرانگر

همراه شما برای آینده بهتر

اثر لیندی یک قانون خیلی ساده دارد :

امید به زندگی یک کتاب (یا ایده یا تکنولوژی و…) متناسب با سن فعلی آن است – به این معنی که هر چه یک کتاب قدیمی‌تر باشد، احتمال زنده ماندن آن در آینده بیشتر است.

این تئوری اولین بار توسط نویسنده‌ای آمریکایی آلبرت گلدمن در سال 1964 بیان شد. نام این اثر از یک رستوران در نیویورک به نام لیندی اقتباس شده است. در رستوران لیندی بازیگران کمدی اجرا داشتند. یک گفتمان در این کافه در خصوص این هنرمندان رایج بود، هرچه یک هنرمند طولانی‌تر و منظم‌تر در رستوران برنامه داشته باشد، احتمال اجراهای بعدی او در کافه و حضورش محتمل تر است.

در سال‌های بعد نسیم نیکولاس طالب در کتاب ضد شکننده به این موضوع پرداخت و به این اثر موضوع رونق دوباره‌ای داد.
وی اثر لیندی را به این شکل تشریح کرد:
اگر یک نوشیدنی به مدت چهل سال تولید شود، می‌توان انتظار داشت که تا چهل سال دیگر هم تولید آن ادامه داشته باشد. اما موضوع این است که اگر این نوشیدنی یک دهه دیگر هم تولید شود، می‌توان احتمال داد که این نوشیدنی پنجاه سال دیگر هم به تولید ادامه دهد.
این داستان به‌سادگی یک قانون را توضیح می‌دهد، اینکه مواردی که سالیان سال تا به امروز ماندگار مانده‌اند، برعکس انسان که با افزایش سن به مرگ نزدیک‌ می‌شود عمل می‌کند و هر سالی که با موفقیت سپری می‌کنند ماندگاری آنها را بیشتر تضمین می‌کند.
به بیانی ساده توانایی و جذابیت یک ایده یا تکنولوژی با طول عمر آن تناسب دارد.

البته باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که این تئوری احتمال بالاتر تداوم را مطرح می‌کند و به طور قطع نمی‌گوید همه شرکت‌های تازه تاسیس لزوما کم دوام خواهند بود یا همه شرکت‌های قدیمی به راحتی منحل نخواهند شد. چنانکه نقض این تئوری را در شرکت‌هایی همانند نوکیا با کداک می‌توان یافت. اساس این تئوری بر این پایه است که احتمال ماندگاری کسب و کارها و سرمایه‌گذاری‌های قدیمی بالاتر یا بیشتر از گزینه‌های نو و جدید می‌تواند باشد.

افراد همواره علاقمندند تا به چیزهایی اعتماد کند که مدت طولانی‌تری وجود داشته‌اند.
بگذارید یک مثال بزنیم: اگر در فکر خرید یک خودرو مناسب باشید و جنبه مالی آن برایتان مشکلی ایجاد نکند آیا خودرو بنز را انتخاب می‌کنید یا یک خودروی چینی با همان سطح کیفی و قیمت مرسدس بنز را؟
به احتمال قریب به یقین اکثریت انتخابشان خودروی بنز خواهد بود، این موضوع تایید کننده تمایل افراد به انتخاب چیزهایی است که ماندگاری بیشتری داشته‌اند و برند آنها شناخته شده‌تر و قدیمی‌تر است. به همین دلیل است که شما نیز خودرو مرسدس را انتخاب خواهید کرد.

ارتباط اثر لیندی با بازار سرمایه

اثر لیندی در بازار سرمایه هم دارای کاربرد و مصداق است. یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین مثال‌های موجود در این بازار طلا است.
شما به طلا به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری و دارایی امن اعتقاد دارید چون این ابزار چندین دهه در این حوزه به خوبی نقش خود را ایفا کرده است و در نتیجه هم اکنون هم به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری گزینه مناسبی شناخته می‌شود.
علاوه بر سرمایه گذاری در بازارهای مالی و سرمایه مانند طلا و ارز‌های دیجیتال می‌توان اثر لیندی را در شرکت‌های تولید کننده نیز دید. به عنوان مثال،بوئینگ یک شرکت تولیدکننده هواپیما است که سال‌های طولانی تولیدات آن در بازار وجود دارند. اما شرکتی مانند Boom یک شرکت نسبتا تازه تاسیس است. بنابراین اگر براساس اثر لیندی بخواهیم مقایسه کنیم، مشخصا بوئینگ شانس بالاتری نسبت به Boom برای بقا در آینده خواهد داشت.

اثر لیندی در عصر فناوری و ارتباطات کنونی

حوزه های تکنولوژی و فناوری باسرعت باورنکردنی در حال تغییر و تکامل هستند، آیا همچنان اثر لیندی در دنیای فعلی نیز عمل خواهد کرد؟
در عصر جاری بیشتر از هر زمان دیگری فرصت‌های نوین کسب و کار و فرصت های سرمایه گذاری ایجاد می‌شود. در نگاه اول به نظر می‌رسد که اثر لیندی کارایی خود را از دست داده باشد، اما زمان گذشت زمان ثابت کرده است که این تئوری همچنان پابرجاست.
به عنوان مثال در حوزه ارزهای دیجیتال بررسی‌ها نشان میدهد که حدود 92 درصد از ارزهای ایجاد شده از سال 2014 از بین رفته‌اند، اما بخش ماندگار این دارایی‌های نوظهور و رمزارزهای بنیادی آن همانند بیتکوین، اتریوم و … با ادامه روند و تکامل خود در سال‌های آتی قطعا اثرلیندی را از خود به جای خواهند گذاشت.

گردآورنده : امیر شاه‌علی

1 نظر

  • محدثه صوفیانی
    فوریه 6, 2023

    بسیار عالی بود👌

پاسخ دهیدآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده است * نام شما

  • گیلان – رشت – فاز دوم خیابان معلم – روبروی مرکز قلب نور
  • شنبه – پنجشنبه: 8:30-16:00
  • 09116706800
  • pgfn6670 [at] gmail.com
© تمامی حقوق این وب سایت برای شرکت پوشگران فرانگر محفوظ می باشد.