گروه مشاوران پویشگران فرانگر

همراه شما برای آینده بهتر

كليد دستيابی به يك رابطه كاری خوب با اعضای مستعد تيم‌ها، ايجاد يك استراتژی مديريتی با منافع دوجانبه است – استراتژی كه بهترين بهره را از قابليت های اين افراد می‌برد و حس به چالش كشيده شدن و مشاركت را در اين افراد ايجاد می‌كند.

نكته : هرچند كه درك و حمايت از اعضای مستعد تيم اهميت دارد، اما به خاطر داشته باشيد كه بايد با همه افراد به صورت منصفانه رفتار كنيد و از هرگونه رفتار تبعيض آميز اجتناب كنيد. آن‌ها بايد بدانند كه رفتار قابل قبول چيست و چه سطحی از عملكرد را برای آن‌ها انتظار داريد.

در اينجا شش گام برای كمك به شما در اين راه ارائه می‌گردد :

1- تایید مستعد بودن

با اعلام و تأييد مستعد بودن به خود فرد و تشويق او برای پذيرش آن می‌توانيد استعدادهای وی را شكوفا كنيد. شما می‌توانيد از اين طريق به فرد در مشاركت در مديريت استعدادهايش كمك كنيد.

2- رویارویی با مشکلات افراد مستعد

اعضای مستعد تيمتان ممكن است توسط افرادی كه آن ها را درك نمی‌كنند مورد آزار قرار گيرند يا اينكه ممكن است افرادی را كه نمی‌توانند با آن ها همپا شوند، مورد تهديد قرار دهند. شما می‌توانيد به اين افراد كمك كنيد تا درك كنند ساير افراد رفتار آن ها را چگونه می‌بينند.
آن ها را ترغيب كنيد تا از طريق گفتگو با ساير همكارانشان تعامل داشته باشند و به آن ها آموزش دهيد كه چگونه بايد يكي از اعضای تيم باشند. آن ها بايد روی بهبود مهارت های ارتباطی خود نظير گوش دادن، پاسخگويی و سكوت نكردن در برابر ساير افراد كار كنند.

به اين افراد كمك كنيد تا بتوانند حواس پرتی و تراكم كاری خود را مديريت كنند؛ زيرا افراد مستعد در معرض تجربه استرس و فشار هستند.

3- وظايف و پروژه های چالش برانگيز برای آن ها تعيين كنيد

وظايفي را به اين افراد محول كنيد كه مدت دار، جذاب و چالش برانگيز هستند. افراد مستعد آستانه خستگي پايينی دارند بنابراين، از كارهای روتين يا تكراری لذت نمی‌برند. وظايفی را برای آن ها تعيين كنيد كه توانايی های آن ها را توسعه می‌دهد. از آن ها بخواهيد يك تحليل SWOT فردی را انجام دهند تا توانمندی های خود را بهتر بشناسند.

4- اعطای استقلال

زمان و فضای پژوهش و تفكر را در اختيار آن ها قرار دهيد. افراد مستعد دوست ندارند حس كنند با قوانين يا محيط محدود شده اند. بنابراين، تا آنجايی كه نقش آن ها اجازه می‌دهد، آزادی و استقلال را به آن ها اعطا نماييد.
امّا، شما هنوز نيازمند آن هستید كه مرزهايی را ايجاد نماييد كه مسئوليت‌پذيری اين افراد را در قبال كارشان و تحقق اهدافشان تضمين كند.

5- ايجاد يك محيط رقابتی

در صورت امكان، تغييرات ساده ای را در محيط كار ايجاد كنيد تا افراد مستعد بدون نارضايتی ساير افراد از آن بهره ببرند. افراد مستعد در محيط های بدون مزاحمت بهتر كار می‌كنند. بنابراين، تلاش كنيد تا يك محيط آرام را ايجاد كنيد يا امكان كار كردن با هدفون را برای آن ها فراهم كنيد.
افراد مستعد معمولاً استانداردهای بالايی را برای خود درنظر مي گيرند و ممكن است از شكست ترس داشته باشند. به آن ها يادآور شويد كه شكست هم بخشی از زندگی است نه يك رخداد دردناك. توضيح دهيد كه چگونگی واكنش آن ها در برابر شكست اهميت دارد و اين چيزی است كه آن ها بايد بياموزند.

6- یک رهبر همدل و قوی باشید

برخی از مديران ممكن است از وجود افرادی كه عملكرد برجسته دارند در تيمشان احساس خطر يا تهديد كنند. ممكن است آن ها احساس كنند كه اين برتری اعضای تيم می‌تواند جايگاه آن ها را به مخاطره بياندازد و اين احساس ناامنی آن ها ممكن است باعث شود جايگاه خود را تضعيف نمايند.
بنابراين، بايد اعتماد به نفس خود را حفظ كنيد و روی توانمندی ها و قابليت های خود تمركز نماييد زيرا افراد مستعد به تخصص و فضيلت ها فرد بسيار بيشتر از سلسله مراتب و اختيارات احترام می‌گذارند.

علاوه بر كمك به اعضای مستعد تيمتان در دستيابی به پتانسيل كامل در آن ها، ضروری است كه يك مدير همدل باشيد. آمادگی داشته باشيد كه سبك مديريت خود را با آن ها سازگار كنيد. به عنوان مثال، به جای خشم و غضب در هنگام مشاهده رفتار فرا احساسی در افراد مستعد تلاش كنيد تا به وی كمك كنيد كه علائم هشداردهنده فوران عاطفی را بشناسد تا بتواند با آرامش بيشتری واكنش نشان دهد.

 

منبع :

سایت mind tools

پاسخ دهیدآدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده است * نام شما

  • گیلان – رشت – فاز دوم خیابان معلم – روبروی مرکز قلب نور
  • شنبه – پنجشنبه: 8:30-16:00
  • 09116706800
  • pgfn6670 [at] gmail.com
© تمامی حقوق این وب سایت برای شرکت پوشگران فرانگر محفوظ می باشد.